The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Hur lite krävs för att skapa en konstnärlig upplevelse?

Agenda 2030-doktoranden Steinunn Knúts Önnudóttir har inte bara en bakgrund som regissör, författare, teolog, livscoach och skådespelare. När hon påbörjade sin doktorandtid i Lund var hon samtidigt dekan i hemlandet Island.
Med frågan ”How little is enough?” har hon utforskat hur lite som egentligen krävs för att kunna skapa en konstnärlig, transformativ upplevelse. Den 27 september är det dags för hennes disputation.

A woman next to a wall. Photo.

Att Steinunn Knúts Önnudóttir har mod går inte att ta miste på. Hon lämnade sin statusposition som dekan vid Reykjaviks universitet för att flytta till Sverige och bli doktorand vid Teaterhögskolan och forskarskolan Agenda 2030. Den första terminen arbetade hon dessutom fram två verk samtidigt som hon skötte dekanuppgifterna.

Det var en utmaning för henne att gå från både en position och kontext som var erfaren och trygg till att plötsligt bli nybörjare igen. Men Steinunn Knúts Önnudóttir ville ha tid att reflektera över vad hon gjorde: 

- I mina tidigare roller var det lätt att fastna i produktionsloopen, där det inte fanns samma utrymme för eftertanke och där du alltid bedömdes utifrån ditt senaste projekt. Så att lämna det och gå in i den konstnärliga forskningen, fri från publiksiffror och vad som är kommersiellt relevant, var en verklig och efterlängtad förändring. 

Hållbara metoder för transformativa möten

Nu disputerar Steinunn Knúts Önnudóttir med sitt avhandlingsprojekt ”How Little Is Enough? Sustainable Methods of Performance for Transformative Encounters”. Hon har utforskat hållbara metoder för att skapa transformativa möten med publiken genom deltagande och platsspecifika föreställningar, format som i dag hun kallar för relation-spesifik scenkonst.

Intresset för ämnet - konstnärligt utforskande i kombination med hållbarhet och minimalism – bar hon redan med sig. Steinunn hade 2005 startat det progressiva teaterkompaniet The Professional Amateurs på Island. Det var ett experimentellt teaterprojekt där hon och kollegorna undersökte vad som hände när pengarna togs ut ur teaterns ekvation. Kompaniet arbetade i tio år, utan traditionell projektfinansiering eller biljettförsäljning. 

Och när hon nu disputerar blir det inte som brukligt, med en avhandling i tryckt bokform. Istället kommer Steinunn att utföra en performance och en utställning som också utgör en del av Malmös gallerihelg. 

Olika uttrycksformer

Just användandet av olika uttrycksformer har genomsyrat hela Steinunns doktorandtid vid Lunds universitet. Hon har experimenterat med podcastintervjuer, skapat fyra performanceverk och flera videoartiklar. Allt binds i disputationsutställningen samman av en essä. Steinunn Knúts Önnudóttir vill kunna nå en bredare publik, inklusive kollegor i hennes hemland Island, där konstnärlig forskning fortfarande är ett nytt fält. 

-Jag ville skapa något som de kan ta till sig och använda ett språk som både konstnärer och forskare kan relatera till, säger hon.

Ett centralt begrepp i Steinunns forskning är existentiell hållbarhet. För henne innebär det att skapa platser där människor kan återvända till sig själva och reflektera över sina värderingar och relationer till världen. Samtidigt strävar hon efter att minimera produktionen och anamma miljömässigt hållbara metoder. Tillsammans syftar dessa två delar till att den kreativa processen ska bli både personligt tillfredsställande och ekologiskt ansvarsfull.

- Vi behöver landa i att vi vill rädda den här planeten, men motivationen ska inte komma ifrån rädsla, utan från kärlek och affektion.

Och så kommer vi till kärnfrågan; hur lite är egentligen tillräckligt? Det finns inget entydigt svar, men ytterst små resurser behövs för att skapa stora förändringar, enligt Steinunn Knúts Önnudóttir.

När Steinunn nu disputerar ser hon fram emot att ta med sig sina erfarenheter tillbaka till Island, där hon planerar att skapa ett kreativt centrum på landsbygden. 

- Jag vill fortsätta att arbeta med existentiell hållbarhet och skapa upplevelser som hjälper människor att knyta an till naturen och världen omkring dem, säger hon.

Läs mer om Steinunns forskning i en artikel på Inter Art Centers hemsida (på engelska) – lu.se
Läs mer om Steinunn Knúts Önnudóttir (på engelska)